شناسهٔ خبر: 21343 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آغاز ثبت‌نام ۳۰۰ واحد مسکونی بدون متقاضی در استان خراسان جنوبی

مسکن مهر خراسان شمالی مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ضمن اعلام این خبر گفت: از این تعداد واحد مسکونی بدون متقاضی بیش از ۲۰۰ واحد مربوط به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۴۰ واحد مربوط به شرکت عمران و مسکن سازان و ۶۰ واحد هم از مسکن مهر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی خراسان جنوبی، ولی پورمطلق افزود: عملیات ثبت نام از متقاضیان برای فروش این واحدها شروع شده و در حال سامان دهی است.

وی سهمیه مسکن مهر استان را ۳۱ هزار و ۲۴۶ واحد اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد ۲۸ هزار و ۱۴۸ واحد به متقاضیان تحویل که در آن ساکن شدند.

وی با بیان این که ۲ هزار و ۸۲۸ واحد از مسکن مهر استان باقی مانده و هنوز عملیات ساختمانی آن به اتمام نرسیده است اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده عملیات احداث این واحدها تا پایان امسال به اتمام می‌رسد اما تاکید استاندار و معاون عمرانی وی بر این است که تا پایان شهریور عملیات اجرایی این واحدها به اتمام برسد.

وی ادامه داد: از ۲ هزار و ۸۲۸ واحد باقی مانده مسکن مهر ۷۰۰ واحد مربوط به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و بقیه مربوط به نقاط شهری بالای ۲۵ هزار نفر است. به علاوه از این تعداد هزار و ۱۵۵ واحد مربوط به تعاونی‌های مسکن مهر و ۳۵۰ واحد مربوط به تعاونی‌های معلولان است اما عمده واحدهای باقی مانده ۲ و ۳ تعاونی را شامل می‌شود که بیشترین آن مربوط به تعاونی ۰۴ بیرجند با ۸۰۰ واحد است.

وی با بیان این که تا حدودی زیرساخت‌های لازم برای سایت‌های مسکن مهر در استان فراهم است، تصریح کرد: بزرگترین معضل ایجاد فاضلاب برای مسکن مهر مهرشهر بیرجند است که برای اجرای فاز یک آن ۱۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و از طرفی هم وزارت نیرو هزینه تامین آن را ندارد. علاوه بر این براساس مصوبه شورای مسکن و قول معاون محترم وزیر راه و شهرسازی قرار شده ۵/۵ میلیارد تومان آن را وزارت راه و شهرسازی تامین کند اما این هم مشروط به تایید وزیر است.

به گفته وی، مسکن مهر آرین شهر هم برای تامین گاز با مشکل مواجه بود و در جلسه‌ای که به تازگی دراین زمینه برگزار شد مشکل این سایت هم برطرف شد و در بقیه سایت‌های مسکن مهر مشکلی در خصوص تامین زیرساخت‌ها نداریم.

وی با اشاره به این که شهرهایی در استان از مسکن مهر محروم ماندند که تهیه طرح جامع آن‌ها طولانی شد افزود: از جمله این شهرها می‌توان به ارسک، زهان، شوسف و... اشاره کرد و شهر آیسک هم چون زمین ملکی نداشت و زمین‌های آن وقفی بود نتوانستیم برای متقاضیان مسکن مهر ایجاد کنیم.

به گفته وی، از ۲۸ شهر استان ۲۰ شهر دارای مسکن مهر است و بقیه فاقد آن است و شهرهای طبس و قاین به طور کامل پرونده مسکن مهر آن‌ها بسته شده است.

وی در ادامه درباره رکود حاکم بر بازار زمین و مسکن هم گفت: با توجه به سیاست‌های بانک‌های مرکزی و مسکن که قرار شده بخش عظیمی از نقدینگی مورد نیاز انبوه‌سازان را تامین کنند شاید در ۶ ماه ابتدای امسال شاهد رونق بازار زمین و مسکن باشیم و اداره کل راه و شهرسازی استان برای امسال به جز سامان‌دهی مسکن معلولان ورود خیران مسکن‌ساز را هم به بازار مسکن و زمین استان در برنامه دارد.

وی ادامه داد: اداره کل بهزیستی استان ۱۲۵ معلول واجد شرایط را به این اداره کل معرفی کرد که تاکنون ۱۰۵ معلول ساماندهی شده‌اند.

نظر شما